Bästa förbränningsformerna

Vill du hålla dig i form, men har svårt att hitta tiden? Har du kanske familj och ett krävande arbete, men vill trots det hålla dig i form och hitta tid till träning? Inga problem, här får du de mest effektiva förbränningsformerna serverade på ett fat.

girl-161047_1280Åka rullskridskor

Förbränner cirka 425 kalorier på 30 minuter.

Detta är kanske en överraskning för många; de flesta glömmer att du faktiskt tränar när du rullar fram. Rörelserna från sida till sida av lår och rumpa kräver mycket av din kropp. Rullskidor är effektiv träning som inte sliter på knän och andra leder. Glöm bara inte bort hjälm och övrig säkerhetsutrustning.

Löpning

Förbränning: 374 kalorier på 30 minuter.

Löpare har vanligtvis smal kroppsform och det har sina orsaker: Löpmusklerna i ben och bakdel kroppens största förbrukare av kalorier och fett. För största möjliga utbyte av varje steg så svänger du bara med armarna intill kroppen och undvik att luta dig framåt och håll fötterna nära marken. Se till att landa på mitten av foten och rulla framåt på tårna. För att öka förbränningen så kan du variera dig med snabb intervallträning och backlöpning.

Hoppa hoppreppictograms-159824_1280

Förbränner: 340 kalorier på 30 minuter.

Boxarnas favoritträning hamnar högt upp på listan. För största möjliga utbyte av varje hopp så kan du använda ett hopprep med handtag som precis når upp till armhålorna. Hoppa med fötterna lätt isär, håll kroppen rak och hoppa nära golvet. Genom att hoppa med fötterna lätt isär, hålla kroppen rak och hoppa nära golvet så kan du öka förbränningen genom att byta tempo och stil-hoppa med den ena foten, båda fötterna samtidigt eller som du joggar.

Rockring

Förbränner: cirka 300 kalorier på 30 minuter. 

Var säker på att du väljer rätt storlek: Rockringen bör nå upp till bröstet på dig när du ställer dig på högkant. Tekniken är också viktig: Stå med ena foten framför den andra och flytta vikten fram och tillbaka och i en cirkel. Det gör inget om det inte blir perfekt. Du förbränner ändå massor av kalorier ändå.

Spela tennis

tennis-racket-155963_1280Förbränner: cirka 272 kalorier på 30 minuter. 

Tennis är en mycket intensiv och kalori- och fettförbrännande sport. Du behöver inte en partner för att spela tennis. En tennisracket, en tennisboll och spel mot en vägg förbränner lika mycket kalorier. Det enda du behöver är ett plant område i närheten av en vägg eller ett garage som du spelar mot. Träna med både fore- och backhandslag. Testa hur många slag du kan slå i sträck. Ställ dig först tio meter från väggen och öka sedan avståndet till 25 meter. Desto hårdare du slår, desto längre bort måste du stå.