Cykling

race-308656_1280Att cykla är ett utmärkt sätt att hålla kroppen i trim och passar alla – oavsett konditions- eller styrkenivå. Det är bara att sätta sig på cykeln och sätta igång. Du får en positiv kedjereaktion i både kropp och själ. Cykling är mycket mer skonsamt än löpträning, och om du exempelvis lider av dåliga knän eller övervikt så är cykling en mycket bra motionsform. På cykeln väljer du alltid det tempo som passar dig bäst.

Cykling tränar hela kroppen

Att cykla förbättrar inte bara din kondition. Även andningen blir lugnare och syreupptagningsförmåga förbättras. Hjärtmuskulaturen stärks även och om du cyklar regelbundet så minskar du risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Du blir smidigare och rörligare och risken för skador minskar avsevärt. Kaloriförbränningen ökar och dina muskler blir både starkare och uthålligare. Man kan lugnt säga att en cykeltur är en riktig kom i form tripp.

man-305084_1280Pulsen sjunker och musklerna stärks

Cykling samtliga underkroppens stora muskelgrupper. Framförallt tränar man kroppens största muskler: lårens framsidor och sätesmusklerna. Det gör cykling till en utomordentlig konditionsträning. Då stora muskler sätt i arbete får kroppen arbeta en hel del. Musklerna ställer krav på hjärtat att pumpa mera blod, det gör hjärtat både större och uthålligare. Prestationen förbättras både under arbete och vila. Då hjärtat stärks behöver det inte slå lika snabbt för att prestera på samma nivå. Din vilopuls kommer också att sjunka med tiden. Man kan se det lite som att en positiv kedjereaktion startar i kroppen:

  • Blodcirkulationen förbättras, eftersom du bygger upp ett tätare nät av fina blodkärl i de muskler som arbetar mycket.
  • Du får mer näring och syre till musklerna och på så sätt transporteras slaggprodukterna bort snabbare.
  • Skonsamt för kroppen
  • Musklerna blir starkare och uthålligare, andningen förbättras och det blir lättare att bibehålla vikten. Då ämnesomsättningen drastiskt ökar har du heller inga större problem med att äta det du vill.
  • Risken för hjärt- och kärlsjukdomar minskar och immunförsvaret förbättras.

Kombinera cykling och stretching

yoga-32124_1280Jämfört med andra motionsformer så ligger cykel i toppen när det gäller att träna hjärtat och cirkulationen. Cykling kan konkurrera både med simning och löpning på det området. Förhållandet är desamma då vi talar om muskelstyrka och uthållighet. Det enda området som cykeln kommer till korta på är smidigheten, då man sitter och jobbar i en enformig ställning. Därför kan det vara klokt att komplettera cyklingen med stretchövningar.

Cykling har en stor del jämfört med löpning då det ger en jämnare belastning utan våldsamma stötar på kroppen. Leder och muskler utsätts för betydligt mindre förslitning. Cykling har också fördelen att vara ”tidlös”. Alla kan vara med, unga som gamla.