Maxa med musik!

De flesta som tränar gillar att göra det till musik. Experiment visar också att valet av musik påverkar motivationen när du tränar. Resultaten av studierna har visat 13526037012369sig vara allmängiltiga och de personliga preferenserna spelar inte så stor roll.

House ger bättre motivation än rock?

Vid en undersökning som omfattade 260 personer så har deltagarna fått välja mellan tre olika typer av träning: styrka, kondition och rörlighet. Sedan har de slumpmässigt tilldelats en lista som omfattar tre olika träningstyper: kondition, styrka och rörlighet. Efter bara 20 minuter så har de fått svara på frågor om motivationen. Resultatet visar att house är nästan 20 % mer motiverande vid konditionsträning än rock. Vid styrketräning är dock rock mer än 47 procent motiverande än ambient.

headphones-307894_1280Välj rätt musik när du tränar

Valet av musik påverkas inte minst av din träningsform. BPM står för beats per minute och är ett värde för hur många taktslag som ett musikstycke har per minut. Ett högt värde innebär att musiken är både snabb och medryckande. Du behöver dock inte vara någon OS-löpare för att ha användning för låtar med högt värde. Löper du en kilometer på cirka 5 minuter så tar du antagligen cirka 170 steg per minut och du bör då alltså ha låtar med 170 BPM. Det finns faktiskt inte så många låtar som går så snabbt. Om du är ännu duktigare och löper varje kilometer på 4 minuter så tar du förmodligen runt 180 steg i minuten och låtar med 180 BPM är faktiskt ännu svårare att hitta. Det kan dock lösas ganska enkelt: tar du 180 steg i minuten så bör du alltså välja låtar med 90 BPM.

Löp i takt med musiken eller använd låtarna som bakgrundsmusik. Cyklar du så ska bpm motsvara rpm-tramptag per minut.

Räkna dina steg

För att du ska kunna träna effektivt till dina favoritlåtar så ska musiken och fötterna följas åt. Därför är det viktigt att du tar reda på hur många fot isättningar som du gör per minut. Löp som vanligt och räkna stegen i en minut. Löper du en kilometer på fem minuter så din löpfrekvens ungefär 170 steg per minut.