Motion och sömn

Att motion är bra för sömnen är välbekant för oss alla. Men det är också viktigt att välja rätt träningsform vid rätt tidpunkt. Effekten riskerar annars att bli den rakt motsatta. Har du svårt att sova så kan det vara en bra idé att se över dina motionsvanor. Nyare forskning visar nämligen att sömnen påverkas av vad du tränar och när du tränar. Med träning menas kardiovaskulär aktivet som höjer din puls och som får dig att bli andfådd.

sleeping-145985_1280Motionera rätt för bästa sömn

Vill du sova ordentligt gott om natten så finns det ett antal saker att tänka på när du förlägger dina motionspass. Träna vid 17-tiden på eftermiddagen då kroppens temperatur är som högst. Det är också viktigt att du tränar tillräckligt länge för att din motion ska ge effekt på sömnen. Det kan vara klokt att satsa på lågintensiv träning som jogging, promenader, dans eller simmning. Stavgång och vattengympa kan också vara bra alternativ. Tänk även på att utnyttja dagsljuset, bara en mindre dos ger stor effekt. Gå en promenad, träna utomhus eller cykla till jobbet. Din träning bör vara avklarad två timmar före läggdags så att kroppstemperaturen hinner sjunka och du hinner gå ner i varv och göra dig redo för sömn.

Börja lugnt och öka sedan

Många människor som väljer bort motion gör det under förevändningen att de inte har tid eller helt enkelt är för trötta. Det kan kännas tungt att komma igång, men med tanke på de positiva hälsoeffekter som träning ger så är det helt klart värt det. Ett vanligt nybörjarfel är att man går ut förhårt och sedan snabbt tappar suget. Har du till exempel inte rört på dig tidigare och börjar med att jogga 30 minuter i sträck så kan det vara för tufft. Då är det i stället bättre att starta med promenader. Denna typ av träning sänker också din vilopuls och förbättrar din ork. När du har fått upp flåset så kan du börja öka intensiteten och varva promender och jogging. Denna typ av träning kallas för intervallträning och är ett bra sätt att förbättra konditionen. Är du gravt överviktig eller har medicinska problem så bör du inte starta ditt motionerande innan du har pratat med din läkare. Eventuellt kan det vara så att du behöver ett individuellt anpassat träningsprogram som passar just dig perfekt.

thermometer-29533_1280Kroppstemperatur och sömn

Kroppstemperaturen är högre på morgonen och dagen än vad den är på natten. Temperaturen är som lägst vid gryningen. Det finns därmed ett samband mellan kroppstemperatur och sömn. En lägra kroppstemperatur ger signaler till kroppen om att det är dags att slappna av somna. När du tränar så kommer kroppstemperaturen att ha sjunkit igen och den kommer att vara lägre än vad den var i början. Denna effekt kan du dra nytta av.Ägnar du dig åt träning på eftermiddagen så kommer din kroppstemperatur att sjunka då du lägger dig för natten. Din kropp får då en tydlig signal om att det är dags att slappna av och sova.