Rörlighet och smidighet

Ibland kan det vara så att man varken vill gå ner eller upp i vikt, utan endast önskar bli mer smidig och vig. Många, inte minst de som har kommit upp lite i åren, upplever ett problem med rörligheten och det kan vara ett hinder i vardagen. En kombination av konditions- och styrketräning kan då vara rätt lösning för att komma tillrätta med problemen. Medan konditionsträningen ger dig bättre flås och ett starkare hjärta och på sikt även förbättrar blodvärdena så bygger styrketräningen upp musklerna, ökar förbränningen på lång sikt och minskar risken för problem med lederna.

Övningar för ökad smidighet

Som ett komplement till din övriga träning bör du lägga in några rörlighetsövningar varje gång du tryoga-304941_1280änar. Därför är det bra om du stretchar efter varje pass. När du stretchar så drar du ut en muskel i taget tills det stramar. Håll den positionen 10-20 sekunder innan du slappnar av och ta sedan nästa muskel. Detta är ett mycket enkelt sätt att rörlighetsträna. Stretchövningar kan du enkelt hitta på nätet, till exempel på You Tube.

Yoga är ett bra komplement

En nackdel med stretchövningar är att du endast sträcker ut en muskel i taget. Den bindväv som väver ihop musklerna till långa muskelkedjor är inte möjlig att träna med traditionella stretchövningar. Det kan vara bra att vara rörlig i varje separat muskel, men är bindväven runt om elastisk så kommer du fortfarande att uppleva dig som ovig och orörlig. Du kan då testa olika yogapositioner. Dessa övningar omfattar flera olika muskler samtidigt. Den omkringliggande bindväven töjs då ut. Yogaövningar kan du hitta på nätet. Alternativt kan du lägga in yogaträning i ditt träningsprogram. Du får då ledning av en erfaren yogaledare som ser till att du utför övningarnarätt. Du får också en övningsbank att använda dig av hemmavid. För optimal effekt är det bra om du utför någon övning varje dag.

sandwich-148023_1280Viktigt med nyttig kost

Det är även viktigt att hitta en bra balans mellan hur mycket du äter och hur aktiv du är. Dra ned på sockor och vitt mjöl och satsa på mer grönsaker och fullkorn. Var inte rädd för att äta bra fett, såsom fet fisk, avokado, ägg och skaldjur. Tränar du mycket så är det också viktigt att äta mycket proteiner för att bygga upp cellerna och musklerna.